
10445-001-0
בטהובן - מורד ורומנטיקן/ כרך א': תקופת בון 1792-1770; תקופת וינה הראשונה 1792-1800
ספר מקיף זה מתוך סדרה על חייו ויצירתו של לודוויג ואן בטהובן (1827-1770), משלב בין מהלך חייו ובין סקירת יצירותיו. הסדרה פותחת בשורשי יצירתו של בטהובן, בעיר בון, ובמעברו לווינה, המלווה בהתמזגותו עם הסגנון הקלסי המאוחר, עד היותו לממשיכם המובהק של היידן ומוצרט. עם תחילת המאה ה-19 סגנונו נעשה יותר ויותר עצמאי, והדבר קשור באופן הדוק למשברים בחייו וברוח התקופה, לתמורות הפוליטיות של זמנו, ולתובנות המתפתחות אצלו באשר למעמדם של היוצר והיצירה במסגרת החברה.
רבים מגדירים את בטהובן כראשון הרומנטיקנים, אולם לאמתו של דבר לא ניתן לשייכו לא לקלסיקה הווינאית שקדמה לו ולא לזרם הרומנטי שהתפתח במקביל לו ולאחריו, כך שיש להתייחס ליצירתו כאל תקופה בפני עצמה.
העיון ביצירות בטהובן נעשה לפי ז'אנרים, שהחשובים שבהם הם הסונטות לפסנתר, הסימפוניות ורביעיות המיתרים, וכן ז'אנרים נוספים והקונצ'רטו בכללם. כל יצירה מקבלת את הדגש המתאים לה: לעתים מודגש הרקע האידאולוגי או הביוגרפי - ולעתים הניתוח המוסיקלי האוטונומי הוא העיקר. היצירות מוצגות כמבנים ארכיטקטוניים המשלבים בין אלמנט ההתרחבות, הקשור הפיתוח המוטיבי, ובין אלמנט ההתכנסות, הקשור לתאוריה של הרמוניה בהיבטיה העדכניים ביותר.
להלן נושאי הסדרה: תקופת בון (1792-1770) תקופת וינה הראשונה (1800-1792) הסונטות לפסנתר בתקופת וינה הראשונה ימי משבר ויצירה (1802-1800) מוסיקה סימפונית בעשור ההרואי (א): עד 1806 הסונטות לפסנתר בעשור ההרואי (1814-1803) מוסיקה סימפונית בעשור ההרואי (ב): 1812-1807 רביעיות המיתרים (א): אופ' 18 ואופ' 59 ("רזומובסקי")
האופרה פידליו רביעיות המיתרים (ב) ומוסיקה קמרית (1814-1808) המראה והתכנסות (א): הסונטות המאוחרות לפסנתר מיסה סולמניס והסימפוניה התשיעית המראה והתכנסות (ב): רביעיות המיתרים האחרונות